Coronavirus én racismevirus bestrijden. Solidariteit met de kwetsbaarsten!

Elk jaar demonstreert de wereld op 21 maart massaal tegen racisme en discriminatie, maar dit jaar is de demonstratie afgelast vanwege het besmettelijke coronavirus. Max van den Berg, lid van het Comité van Waakzaamheid, had op deze dag demonstranten uit het hele land zullen toespreken bij de Amsterdamse Dokwerker. Het hele programma inclusief zijn toespraak wordt nu op 21 maart uitgezonden van twee uur tot half vier via de site van het Comité 21 maart en op vimeo. Daarnaast is er een gesprek met Max op Café Weltschmerz.

Max van den Berg

De bestrijding van het racismevirus loopt parallel met de bestrijding van het coronavirus. De demonstratie naar de Dokwerker is afgelast vanwege het coronavirus en dat is jammer, omdat de slotmeeting tegen het racismevirus zich had kunnen voltrekken op een historische plaats.

In het weekeinde van 22-23 februari 1941 stond op het Waterlooplein, langs de muur van de Portugese synagoge, een rij van twintig vrachtwagens van de SS opgesteld. Vierhonderd Joodse mannen tussen de 18 en 50 jaar werden bijeengedreven, in de vrachtwagens gegooid en naar het concentratiekamp Mauthausen afgevoerd.

Twee dagen later kwam Amsterdam tegen deze pogrom in verzet. De unieke Februaristaking brak uit. Een dichter schreef:Geprezen zij de dag, / dat de bevolking opkwam / voor het volk dat onder lag.

Na Auschwitz

Wie had kunnen denken dat na Auschwitz en de Holocaust het monster van racisme opnieuw de kop zou opsteken? Deze keer als een veelkoppig monster. Want racisme en discriminatie beperkt zich nu niet tot antisemitisme, maar is zich juist ook sterk gaan richten tegen Nederlanders met een islamitische, Afro-Caribische en Aziatische achtergrond.

Het begon sluipend met hatelijke opmerkingen, foute moppen en regelrecht schelden. Toen werden vrouwen aan de hoofddoek getrokken en mannen met een keppel beledigd. Vervolgens kwam Geert Wilders met zijn café-babbel Meer of minder Marokkanen? Daarmee discrimineerde hij honderdduizend arbeiders die uit Marokko naar Nederland zijn gehaald om de opbouw van ons land mogelijk te maken.

Dat er aanvallen op moskeeën volgden en er varkenskoppen werden opgehangen, is de consequentie van dit hitsen. Voetballers met een kleur worden in stadions uitgejouwd, islamitische scholieren worden gediscrimineerd bij het zoeken naar stageplaatsen. De achterstelling van vrouwen blijft ondanks vooruitgang hardnekkig voortleven.

Vluchtelingen

Met Thierry Baudet wordt het racisme officieel vastgelegd. Hij kwam de politiek in met de strijd tegen de homeopathische verdunning van ons volk door de invloed van volkeren uit de hele wereld.

Waar komt deze opvatting vandaan? Zij is overgenomen van Adolf Hitlers Neurenbergse rassenwetten. De walgelijke theorie dat de vermenging van het superieure Germaanse bloed met dat van Untermenschen (lagere volken) tot een degeneratie van het Herrenvolk zou leiden. De praktijk laat zien dat de ‘Brusselse regering’ haar oren heeft laten hangen naar deze theorie. Zij slaagt er niet in mensen die vluchten voor onderdrukking, oorlogsgeweld of klimaatarmoede onder de 550 miljoen Europeanen op te nemen. De gevolgen zijn verschrikkelijk. De tenhemelschreiende toestanden op de Griekse eilanden zeggen alles. In een kamp voor 3000 vluchtelingen zitten nu 20.000 mensen opgesloten. Eén waterkraan voor 2000 mensen. Een hele generatie kinderen groeit op in modder en honger en zonder onderwijs. De autoritaire president Tayyip Erdogan jaagt 10.000 Syriërs, Afghanen en anderen naar de Griekse grens, die met zwaarbewaakte prikkeldraadmuren is afgesloten.

Wat doet Brussel? Enkele bestuurders huren een vliegtuig en bezien de wanhopige situatie vanuit de lucht. Wat wordt er besloten? Hulp? Kinderen naar Europe halen? Nee. Besloten wordt de grensbewaking te versterken met soldaten, drones, traangas en patrouilleboten.

Onlangs overleed de bekende Nederlandse rockzanger Bob Fosko. Hij zong terecht: Het westen is geen eiland, / Europa is geen fort, / wie bang is voor een ander / doet zichzelf te kort.

Solidariteit

Ondertussen is het racisme overgegaan tot fysiek geweld. Op de Afsluitdijk zijn demonstranten met geweld tegengehouden. Een bijeenkomst van Nederlanders met een Afrikaanse achtergrond wordt in Den Haag door een knokploeg met knuppels aangevallen. En in Tilburg wordt een meisje met Chinese achtergrond in elkaar geslagen nadat zij heeft geprotesteerd tegen een racistische carnavalsschlager over het coronavirus. Gewelddadig optreden tegen moskeeën in Nieuw-Zeeland, Duitsland en Frankrijk is aan de orde van de dag. Er zijn inmiddels enkele honderden doden gevallen door racistisch geweld.

Wij zouden bijeenkomen om tegen het racisme uit extreemrechtse hoek op te staan. Uw massale sympathie heeft de menselijke gelijkwaardigheid een stuk vooruitgeholpen. Maar deze 21 maart-bijeenkomst zou vallen op de eerste officiële lentedag en moet een zomers vervolg krijgen. Want wij hebben niet alleen te maken met extreemrechts, maar ook met een vreemd soort tolerantie. .Racistische praatjes? Moet kunnen! ‘Wij leven in een democratie en elke gedachtestroming moet gehoord kunnen worden.’ Maar racisme is geen politieke of maatschappelijke stroming, racisme is een misdaad!

Een ander probleem: de dreigende onverschilligheid. Het veelal wegkijken van racisme in welke vorm dan ook.Daarom moeten wij thuis, bij de buren, in uw vriendenkring, op de scholen en universiteiten, op de sportvelden, de bouwwerken en ziekenhuizen, waar dan ook, optreden wanneer iemand zich discriminerend uitlaat. Want alleen gezamenlijk en in grote onderlinge solidariteit kunnen wij het monster van racisme en discriminatie overwinnen.

In de donkere jaren waarin de schaduw van Hitler over Europa hing, stonden drie Duitse democratische kunstenaars op. De componist Hans Eisler, de tekstschrijver Bertolt Brecht en de zanger Ernst Busch. Zij brachten een strijdlied. Met het refrein daarvan willen wij eindigen:

Voorwaarts en niet vergeten / waarin onze kracht bestaat! / Bij honger en bij eten, / voorwaarts en nooit vergeten: / de solidariteit!